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Title: Regional development in Amazonas, Peru: Science-society interactions for sustainability
Authors: Mick, Carola 
Fernández, María 
Alvarado Chuqui, Cástula 
Amasifuen Guerra, Carlos Alberto 
Kleiche Dray, Mina 
López Minchán, Ana Paula 
Silva López, Jhonsy Omar 
Keywords: De/coloniality of knowledge;Nature-society system;Participatory methods;Perceptions;Peru;Reflexivity;Semiological analysis;Sustainability science
Issue Date: 16-Sep-2020
Publisher: SAGE Publishing
Source: Mick, C., Fernández, M. E., Alvarado Chuqui, C., Amasifuen Guerra, C. A., Kleiche-Dray, M., López Minchán, A. P., & Silva López, J. O. (2020). Regional development in Amazonas, Peru: science-society interactions for sustainability. The Anthropocene Review, 8(1), 3-20. https://doi.org/10.1177/2053019620951210
Journal: The Anthropocene Review 
Abstract: 
Scientific-technological knowledge maintains the anthropocentric power-pattern and exploitive attitude with regard to nature, but sustainability science asks for an integration of territorial and decontextualized knowledge systems. Visual participatory methodologies involving diverse local stakeholder facilitate dialogue on environmental and sustainability issues. Inspired by visual ethnography and mediated discourse analysis, the present article uses semiological analysis to reconstruct the depicted narratives on the nature-society system in drawings representing “regional development”. The drawings were elaborated in a series of participatory workshops involving university faculty and students, regional government and non-governmental organizations and farmers from local communities in the northern Amazonian region of Peru. The analysis reveals a prevailing anthropo and technology centered, “colonial” conception of the nature-society system, and a marginalization of alternative narratives. Beyond confirming the potential for visual participatory methods to enhance multi-stakeholder dialogue, it demonstrates how semiological analysis can be used to deepen an understanding of the cultural, organizational and technological constraints facing critical, trans-disciplinary efforts to decolonize the technology-centered, anthropocentric mainstream worldview of nature and society.

El conocimiento científico-tecnológico mantiene el patrón de poder antropocéntrico y la actitud explotadora respecto a la naturaleza, pero la ciencia de la sostenibilidad exige una integración de los sistemas de conocimiento territoriales y descontextualizados. Las metodologías visuales participativas en las que intervienen diversas partes interesadas locales facilitan el diálogo sobre cuestiones medioambientales y de sostenibilidad. Inspirado en la etnografía visual y el análisis del discurso mediado, el presente artículo utiliza el análisis semiológico para reconstruir las narrativas representadas sobre el sistema naturaleza-sociedad en dibujos que representan el "desarrollo regional". Los dibujos se elaboraron en una serie de talleres participativos en los que intervinieron profesores y estudiantes universitarios, organizaciones gubernamentales y no gubernamentales regionales y agricultores de comunidades locales de la región amazónica del norte de Perú. El análisis revela una concepción "colonial" del sistema naturaleza-sociedad, centrada en la antropología y la tecnología, y una marginación de las narrativas alternativas. Más allá de confirmar el potencial de los métodos visuales participativos para mejorar el diálogo entre múltiples partes interesadas, demuestra cómo puede utilizarse el análisis semiológico para profundizar en la comprensión de las limitaciones culturales, organizativas y tecnológicas a las que se enfrentan los esfuerzos críticos y transdisciplinares por descolonizar la visión antropocéntrica y tecnocéntrica dominante del mundo de la naturaleza y la sociedad.
Description: 
18 Páginas
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12955/1141
ISSN: 2053-020X
DOI: 10.1177/2053019620951210
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Artículos científicos

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